måndag 23 januari 2012

Röda pluppar. Och fiskar som tröstar

Óskulden är förbi. Klädsamt men med tänd lampa har de första orden skrivits . Förorden om ni så vill.
Känns stort när jag skriver så. De är de ju givetvis inte . Efter de att ja skrivit de första inlägget, satt ja med
spänd blick och kollade på när facebook avisering knappen blev röd och en ny tummen upp hand, eller kommentar , bekfräftade mig . Så satt jag... i 2 timmar .

Ett väldigt oklädsamt vis ja vet . De är inget roligt när man bara fått 1 "plupp" på facebook . För ni vet . 1 plupp betyder ingenting. De kan vara vad som helst. Nån jävel som tror att du är 3 år, efterbliven och vill vara med i maffia wars, nån diffus som bjuder in dig till "viktigt event/kalas " som ligger 45 mil ifrån din hemstad. Eller värst av allt reklam från nån grupp du råkade klicka ja till för att du ville va snäll mot den jäveln som bjöd in dig.

De kan också va en gilla tumme. 1 gilla tumme är många saker. De är snabb kram. Ni vet, från en avlägsen släkting , när man inte riktigt vet om man ska skaka hand eller kramas så man tar fram handen men den andra går för kram och då måste någon backa. ryckiga rörelser möts. huvuden kan krocka. nervösa , tvingade skratt är garanterade " he he..´ja men de är klart du ska han en kram.. eh lr? "

Men den säger ändå något. Kanske " ja har inte tid ,lust att skriva något men du är en soft person, ja ser dig "
Och ju fler desto bättre. Fan de låter kanske tragiskt , inte alls menigen . Jag bygger inte mitt liv kring dom röda plupparna. Men dom röda plupparna har ett större värde i min vardag. Mer än vad jag medvilligt erkänner.

Hursomhelst. Här ligger jag nu igen. Soffligande. Datorn i knät. Batteriet värmer pungen , och jag blir rädd för cancer en kort sekund. Trött, utpumpad, glad, viktig.

Idag höll jag i sångsamlingen på dagis, och hittade på en saga när en liten flicka på min avdelning var ledsen för att hennes mamma var på jobbet , Sagan handlade om två fiskar som hette Filip, och Felecia . Dom letade efter en skatt. Hon vart lugn, somnade nästan . Och även om jag aldrig kunde ersätta hennes mamma såklart. Så kunde ja kanske i alla fall vara en ... Gilla tumme
"Felicia var den snabbaste och smartaste fisken
i hela regnbågshavet"









3 kommentarer:

  1. Du är ju värsta bloggkungen! Jag önskar att jag kunde vara så där avslappnad och skön i min blogg. Men jag blir vara arg, politisk och nagel i ögat när jag skiver...

    Tack!

    /Magnus "brush"

    SvaraRadera
  2. Jag hade dom högsta förväntningarna på din blogg och bättre blev det! :D Sjukt bra skrivet! Du förtjänar bekräftelsen du får.

    SvaraRadera