måndag 30 januari 2012

Hammare spik, och grannars skrik

Vår nya granne har den största Pappegojjan jag någonsin sett. helt facking enorm. Större än Pippis Pappas fågel. Lätt . Vår granne heter egentligen något annat, Men vi kan kalla honom för "Skansen-jonas". Hagsätras "Skansen-Jonas". 

Jag ringde snuten på honom igår. Inte för att han är djurvän. Det skulle vara svårt att motivera det beslutet . Utan för att "Skansen-Jonas " har också en kvinnlig homosapiens i sin lägenhet. En homosapiens han inte alls kom överens med igår. Inte alls. Vi hör tydligen våra grannar väldigt väll från vårat badrum, 

Dem gapade och skrek på varandra så mycket att bokhyllan jag precis skruvat ihop skakade , porslinet skallrade . Först tänkte jag. Not my problem . Kärleksgnabb med högvolym . Låt det va . Men sen for något i golvet . Skrik, Hysteriskt gråt. och då tänkte jag och Jessica om kanske läget är betydligt sämre än vad man ser. Så jag ringde. 

Snuten kom dit i sin vanliga bil med reflex klistermärken . Dom allvarligaste reflex klistermärken som finns. andra reflexer har inte en chans. Tänker jag på reflexer annars går tankarna snoriga barn och Tommy och Jerry kex . Polisen äntrade porten och resten är tyvärr dold historia.

Nåväl. Ingen skada skedd troligtvis. Men jag kände mig som en ansvarsfull snubbe i alla fall. Skön känsla. 

Förutom detta drama har jag skruvat Ikea möbler. Jag hatar Ikea möbler. ett ologiskt hat. ett hat som kommer får någon form rädsla givetvis. För man kan ju ogilla något helt logiskt. Jag gillar inte oliver till exempel men jag vill inte att dom ska bränna alla oliv träd för det. Känns ondskefullt och onödigt. 

Jag är urusel på att skruva, spika, hamra, vinkla , slå , och framför allt förstå bygg konstruktioner. Det är en självuppfyllande profetia jag förhåller mig till när jag går in och ska starta bygget "du kan inte de här. vilket gör det ännu svårare givetvis.  

Det känns o sexigt att inte va duktigt på det . Kuken krymper lite grand, Hållningen kroknar . Killar ska kunna, dem behöver inte gilla det. Men dem ska kunna ifall de behövs . Killar ska vara lite handy. Så är de bara. Ett ok jag får bära. Jag tappar tålamodet snabbt. Slinter, slår tummen . gråter inombords, och tycker trä material är vidrigt att hålla  i händerna . Torrt och frasigt. Som en träslöjdslärares händer. 

Alla killar som filade och svarvade dom bästa ostbrickorna i slöjden fick gå på balen med de snyggaste flickorna helt enkelt. Och så dem som sket i träslöjden helt förstås. Jag fick hålla till där istället. De funkade då. Inte nu. De finns bara ett val. Jag måste slå mig fri från självbildens bojjor och träna mig till detta så att jag om ett par år kan säga " jaha har bokhyllan gått sönder, de är lugnt ja behöver bara lite spik så fixar jag de gumman., istället för " jaha åfan , har den gått sönder, shit, okej .. hmm trist , ska vi hyra någon film ikväll?

1 kommentar: